gezond dieet of gezond blijven eten?

Written by Anky

Gezond afvallen met of zonder dieet?

We leven in een maatschappij waar het consumeren van producten met veel suikers en ongezonde stoffen, door jong en oud, een normale gang van zaken is geworden. Hierdoor is het aantal mensen met overgewicht de laatste jaren sterk toegenomen. Mensen met een overgewicht hebben een grote kans op veel ziektes. Afvallen houdt dan ook een groot deel van die mensen bezig. Er is ook een groep dat bestaat uit vrouwen en jonge meiden dat hun best doet om aan het heersende schoonheidsideaal van het westen te voldoen. Ook bij deze groep is afvallen gedurende de dagen aan de orde van de zaak. Alleen gaat afvallen niet iedereen gemakkelijk af.

 

Velen ervaren het als zwaar en stressvol. Daarnaast zijn er vele soorten dieten en lijkt het dat er alleen maar meer soorten bijkomen. Het meest ideale plaatje bij mensen die zich bezig houden met afvallen en het behalen van hun streefgewicht, is dat de kilos binnen no time verdwijnen. Hierdoor grijpen veel mensen naar een crash dieet. Een crash dieet  is een dieet waarbij je in korte tijd veel kilos kunt verliezen. Echter is dit dieet niet goed voor de gezondheid. Het lichaam loopt veel voedingsstoffen mis en een groot risico van een crash dieet is dat de kilos er achteraf weer snel aankomen. Het zogenaamde jo-jo effect.

 

Om een langdurig resultaat te boeken, dien je gezond af te vallen. Dit doe je door geleidelijk aan je eetpatroon te veranderen. Gezond afvallen kan zowel zonder dieet als met dieet.

 

Mensen die van structuur houden en het liefst een bepaalde schema willen volgen, kiezen voor gezond afvallen met dieet.  Dit is gemakkelijk, omdat er precies voorgeschreven wordt wanneer en hoeveel je moet eten om een resultaat te boeken. Tegenwoordig is er een groot aanbod van soorten dieten. Eerst dien je dus uit te vogelen welke dieet bij je past  en wat een gezond dieet is. Gezondheid hoort namelijk op de eerste plaatst te komen.

 

Een gezond dieet, is een dieet waarbij je voldoende van alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen krijgt. Eiwitten en vezels zijn een van de belangrijkste, omdat deze het hongergevoel onderdrukken Veel dieten worden ervaren als moeilijk vol te houden. Daarom kiezen sommige dan ook voor gezond afvallen zonder dieet.

 

Hierbij volg je weliswaar geen voorgeschreven voedingspatroon, maar eet je alles wat je normaal eet alleen dan in minder hoeveelheden en dien je ernaast meer te bewegen. Want door alleen minder te eten zul je niet je doel behalen. Door gezond afvallen zonder dieet duurt het afvallen wel langer, maar het resultaat zal blijvend zijn.

 

Bij het gezond afvallen dieet moet je erop letten dat je alleen eet bij echte honger. Veel mensen eten uit verveling, om zichzelf te verwennen of uit emoties. Eet minder porties per dag en langzamer, zo voorkom je dat je teveel eet. Probeer veel verse groente en fruit te eten. Beweeg veel om calorieen te verbranden. Slaap voldoende zodat je lichaam elke dag genoeg energie heeft en het geen energie in eten gaat zoeken.

 

Drink alleen water, thee of verse sappen en laat de suikerhoudende dranken staan. Met het gezond afvallen dieet boek je het beste resultaat al dien je wel wat geduld te hebben.