Tips voor gezond én lekker eten

Written by Anky

 

Een goede gezondheid is belangrijk om goed te kunnen functioneren.

Hiervoor is het noodzakelijk dat we gezonde voeding nuttigen, voldoende bewegen en goed slapen, want gezondheid en gezonde voeding gaan samen. Wat is gezondheid kunnen we ons afvragen. Het is je goed voelen, voldoende fit zijn om zin in het leven te hebben. Daarvoor is ook voldoende nachtrust is onontbeerlijk. Tijdens de nachtrust herstellen veel lichaamsfuncties zich, dit zorgt ervoor dat alle lichaamsfuncties goed blijven werken. Met onderstaande tips kunt u ervoor zorgen dat u lekker eet en deze goede voeding werkt positief.

Tips voor gezond én lekker eten

Eet niet iedere dag hetzelfde, maar zorg voor voldoende afwisseling. Eet iedere dag groente en fruit. Eet bruin brood, ontbijtgranen, aardappelen, zilvervliesrijst en peulvruchten of pasta. Eet iedere dag zuivel, dus een plak kaas of drink een glas melk of drinkyoghurt. Zet dagelijks vlees, vis, ei of een vleesvervanger op het menu. Gebruik vetten en olie zoals halvarine voor op het brood en bijvoorbeeld olijfolie, of zonnebloemolie om vlees of vis te bakken. Het is aan te bevelen om per dag minstens 200 gram groente te eten.

Rauwkost en fruit

Kies bijvoorbeeld voor een portie gekookte groente en een schep zelfgemaakte rauwkostsalade met sla, tomaat, geraspte wortel, bosui en een beetje dressing. Een ander voorbeeld van een heerlijke salade is bloemkoolroosjes, stukjes bleekselderij, cherrytomaat, hardgekookte ei in stukjes gesneden, geraspte wortels, gesneden savooiekool, stukjes appel, brocolliroosjes samen in een grote kom mengen. Maak een yoghurtdressing met magere yoghurt en 2 deciliter zure room. Doe hier een eetlepel mayonaise bij. Meng dit en schep vervolgens door de rauwkost. Een heeft zo een heerlijke rauwkost salade voor bij de lunch of bij het diner. Met wat fantasie kunt u zelf meerdere rauwkostsalades samenstellen . En salade van bleekselderij in stukjes gesneden en fijngesneden sjalot is ook heerlijk. Knip een bosje bieslook fijn en ook een bosje peterselie. Meng dit door de sjalot en bleekselderij. Overgiet dit met een yoghurtdressing. Eet dagelijks bijvoorbeeld een appel en een fruitsalade bij het ontbijt. Zorg ervoor dat u voldoende voedingsvezels eet. Deze zijn goed voor heet cholesterolgehalte en ook voor de spijsvertering. Ook groente en fruit bevatten veel vezels. De bovenstaande tips zorgen ervoor dat voeding en gezondheid hand in hand gaan.

Voeding en gezondheid

Door minder verzadigd vet te eten verkleint u de kans op hart- en vaatziekten. Het is daarom aan te raden om te kiezen voor producten zoals halvarine, vloeibare margarine, olie en vette vis zoals zalm en makreel. Eet dagelijks een handje noten bijvoorbeeld walnoten. Gebruik weinig of geen zout. Zout werkt bloeddruk verhogend. Vermijd daarom kant/ en klaarproducten, deze bevatten meestal veel zout. Zorg ervoor dat u voldoende water drinkt. Behalve water kunt ook kiezen voor thee of kruidenthee, melk en zelfgemaakte soep. Wees matig met het gebruik van alcohol. Drink maximaal één of twee glaasjes alcohol per dag.

Wat is gezondheid?

Het is een groot goed, dat weet iedereen. Ook is het belangrijk voor iedereen en het is ons veel waard. Tijdens de jaarwisseling wensen mensen elkaar vaak een gezond nieuwjaar toe. Het heeft te maken met de persoonlijke balans van een mens, met goed in vel zitten. Zin hebben in het leven van iedere dag, om te werken, te sporten, met mensen om te gaan. Ook is het een breed begrip in onze tijd, hiermee wordt niet alleen de lichamelijke gezondheid bedoeld. Al is dit uiteraard wel de basis.